For 40 år siden, i 1982, valgte vårt moderselskap OEM Automatic i Sverige å opprette en avdeling i Norge. Vi spoler båndet litt tilbake og vil først fortelle deg hvordan OEM Automatic startet i Sverige.
Firmanyheter
I 1974 valgte familiene Franzén og Svenberg å flytte fra Stockholm til Tranås utenfor Jönköping for å realisere drømmen om å bygge en familiebedrift med fokus på det svenske markedet. Hans og Siv Franzén, og Agne og Inger Svenberg startet deretter OEM Automatic AB med fokus på salg av komponenter til automasjonsbransjen. En rekke leverandørsamarbeid ble etablert og svenske kunder begynte å bli behandlet.
Oppsøkende og personlig salg var sentralt i bedriften fra starten. OEM Automatic bygget opp et produktspekter basert på små og mellomstore produsenter hvor bedriften kunne bli en betydelig part for produsenten og dermed kunne påvirke utviklingen ut fra kundenes behov. Kunnskap om markedet og gode relasjoner til både leverandører og kunder bidro til utviklingen av både kundemassen og sortimentet.
Valget av Tranås skyldtes at det generelt var billigere å drive fra en mindre by enn Stockholm, mens avstanden til de største industriregionene i Stockholm, Gøteborg og Malmö var omtrent like langt.
I løpet av 80-tallet økte ambisjonene om å ekspandere, takket være en positiv inntekts- og resultatutvikling. På begynnelsen av 1980-tallet ble det etablert datterselskaper i Finland, Norge og Danmark. Tanken med dette var både å utnytte de sterke relasjonene som var bygget til produsenter i nye geografiske markeder, men også å utdype samarbeidet med produsentene for å bli en viktigere partner og dermed øke stabiliteten i virksomheten. Idag er OEM Automatic AS er en del av et større internasjonalt selskap, OEM International AB. OEM International består i dag av 37 enheter i 15 forskjellige land.
Det viktigste ledende prinsippet for OEM Automatic er fortsatt å være produsentenes beste markedsføringsalternativ i det lokale markedet. Dette beviser vi ved å ha den beste salgsorganisasjonen og en sterk markedsposisjon. Investeringer i logistikk og markedskommunikasjon har vært nødvendig for å skape et moderne og fremtidsrettet selskap.
Gjennom stadig utvikling av kompetanse, sortiment, kvalitet og service skal vi fortsette å gi våre kunder den best tenkelige støtten i mange år fremover!
Vi vil benytte anledningen til å takke alle våre kunder gjennom årene, både nye og gamle, som har bidratt til vår posisjon i markedet i dag. Vi ser lyst på fremtiden og går inn i 2023 med håp og tro på at det vil bli et godt og sunt år for oss alle.