Lovato Electric tilbyr ett komplett sortiment av minikontaktorer og standardkontaktorer samt ett bredt utvalg av tilbehør. Kontaktorer benyttes først og fremst for styring av motorer og varmelaster, men har også andre bruksområder. Lovato`s produksjon drives i egen regi, fra plastverktøy til ferdige produkter, noe som gir full kontroll på kvaliteten. Kontaktorene passerer dessuten gjennom 26 teststasjoner innen levering for å sikre funksjonen.
Kunnskap
Montering og demontering av hjelpekontakter eller annet tilbehør, som spole for AC-modellen fra BF09-BF38, raskt og enkelt. Helt uten verktøy.
Ved montering av motorvern på kontaktor blir hjelpekontakten på motorvernet samtidig linket til kontaktorens spole (klemme 95 til A2). Komplett montering er da enkelt gjort med spolespenning på klemme A1 og klemme 96.
For BF26-BF38 45 A og 56 A modellene kan en sidemontert 4de pol monteres på den 3-polte kontaktoren. Dette gir stor fleksibilitet og enklere lagerhold.
Dette festet forhindrer kontaktoren å gli sideveis til og med hvis det er toleranse forskjeller på DIN-skinnen eller vertikal montering.
Av eller påmontering av kontaktoren på DIN-skinnen skjer helt uten verktøy. Trykk med hånden på kontaktoren.
Tilkoblingene klarer alle typer av kabler, en-leder, fler-leder ihht. AWG standard og alle typer kabelsko.
Med dobbel "skrapning" og oscillerende effekt.
Å velge rett! 3 hovedspørsmål må besvares:
Til kontaktoren finnes det en rekke ulike tilbehør:
Et motorvern benyttes i første rekke for å beskytte en 3-fase asynkronmotor mot overlast, og monteres direkte på kontraktorens underside.
Den termiske beskyttelsen (bimetallet) kan justeres mekanisk og skal stilles inn på den samme verdien som motorens merkestrøm. Ved overlast kommer bimetallet å bøye seg og påvirke de hjelpekontakter (1 stk NC kontakt 95-96, 1 stk. NO kontakt 97-98) som er på motorvernet.
Det er selve kontaktoren som da må ta seg av utkoblingen av spenningen til motoren da man kobler inn motorvernets NC kontakt i serie med kontaktorens spole. NO kontakten benyttes ofte for å gi signal at motorvernet har løst ut. For å resette motorvernet trykker man manuelt på resettknappen alternativt setter den i autoresett. Motorvernet resetter seg selv så snart bimetallet har kjølnet seg ned. For å beskytte kablene ved eventuell kortsluting kreves en sikring.
En motorvernbryter brukes primært til å beskytte en 3-fase asynkronmotor mot overbelastning og monteres vanligvis foran kontaktoren. Den kombinerer både termisk og magnetisk beskyttelse, der den termiske beskyttelsen (overlast) kan justeres mekanisk for å samsvare med motorens merkestrøm. I tillegg beskytter motorvernbryteren både motoren mot overbelastning og kablene mot kortslutning, og kobler automatisk fra lasten ved overbelastning eller kortslutning via tre hovedkontakter.
Til motorvernbryteren finnes den en rekke tilbehør:
Joachim Bjelland